Wednesday, May 26, 2010

My Daugther is 2 Years Old NOW!

Lame sungguh aku tidak berblog kerana tumpuan ku hanye pada en facebook. Cian cik blog, aku abaikan...huhuhu...Ari ni aku bahagi 2 kategori citer ku kalo sempat...

Happy Birthday Putri Nur Batrisyia....Mummy, Daddy, Onni, Pakngah n Paklang doakan agar kakak panjang umur, murah rezeki, menjadi lebih cerdik, lebih berdikari n pandai jaga adik2...Amiiinnnn
Mummy sayang akak sgt2...muahsx3

Milestone sehingga akak berumur 2 tahun ni (p/s: tidak di ajar oleh kami):
a) Pandai bertutur n gabungkan 2 perkataan menjadi ayat. Pembelajarannya melalui mendengar dr percakapan kami dlm umah...

b) Pandai menilai, memilih dan membezakan barang, pakaian, makanan dan sebagainya...Antaranya:
Baju berlonggok after angkat kain: kakak asingkan baju2 tu sambil ckp, "aju ammy" "aju addy" "aju onni"...sehinggakan anak2 baju pon die kenal. kagumnyeee!
Cantik dan hodoh: Setiap kali lepas mandi, kakak yg pilih baju ape yg die nak pakai. kalo kami pilihkan, die taknak pakai sbb die leh menilai baju tu cntik atau hodoh. semua baju yg die pilih, baju2 yg lawa je...baju2 tak cntik, aku bungkus je laaa...huhuh
Pilih baju dalam katalog: aku pnah bawak katalog utk die pilih baju...kakak amik katalog tu -> letak atas pehanya -> selak satu per satu katalog -> pilih mane yg die berkenan sambil tunjuk dgn jari telunjuknya dan ckp "antek...antek...ammy...antek..". Kalo kat shopping complex, lglaaa takleh control kalo die nmpk bende2 yg cantik. Confirm! kene beli...huhuhuhu

c) Pandai mengingati, mengetahui dan menentukan kedudukan barang, pakaian, makanan dan sebagainya...

d) Lebih berdisiplin terutama ketika makan...Antaranya:
Time makan: Amik pinggan -> mintak "nak acik (nak nasi)" -> tarik kerusi -> letak pinggan+nasi atas meja -> naek n duduk kat kerusi -> tadah tgn doa n amin -> suap sendiri dgn sudunye...
Sebelum keluar: pilih n amek selipar dlm rak kasut -> salam semua yg ade dlm umah smbil ckp "lam...lam..."-> kish kat seluruh muke setiap org -> susun selipar -> pakai selipar

e) Pandai menjaga adik : adik dlm buaian menangis -> kakak amik susu adik yg telah aku letak di tepi buaian -> kakak suapkan susu ke mulut adik -> adik nyonyot n tido...

f) Bermain dgn adik: Ajak adik main mainannye bersama2...ajak masok umah...adik plak ngekor je akak g mane...huhuhu...sgt comey!

g) Sgt kuat makan...2bulan lepas, dh atas border line berat nye...risau plak aku...

h) Lari, lompat dh sememannye expert...naek gelongsor, turun gelongsor, naek buaian (aku hayunkan) semua dh expert...

i) Pandai urut...kadang2 aku ni gatal, ckp "akit...ammy akit..."...kakak pon dtg sambil bwk minyak angin (ntah mane jumpe), tuang kat tgn die, n sapu kat aku...wahhh, sgt sedap dgn jari jemari yg kiut miut tu....huhuhu

j) Ingat rancangan kat tv...lepas ni citer ape...huhuhu...then, sgt suke tgk dora the explorer, upin n ipin....haih, jenuh aku tgk byk kali...

k) Reti masokkan diri sendiri dalam baby walker adiknye...sgt mengada2...dhla tak muat...huhuhuhu

l) Setiap kali turun bawah, die tutup kipas, tutup tv dulu, baru turun...kalo naek atas, pon same...die akan pastikan semua tutup dulu, baru naek...jimat bil letrik aku...

m) Sgt pandai main anak patung skrg ni...bedung anak patung, nyanyikan utk tidokan anak patung die, bg susu tu yg tak tahan coz bg ngopek kat die...then, tanggal baju anak patung n bawak g mandi same2 dgn die...

n) Pandai mandi sendiri: bukak pili air -> getah paip tu, die mandikan patung die dulu, baru die... time mandikan kat die, kakak isi getah paip dlm gayung n baru die angkat n curah ke badannye...


o) Reti buang sampah ke dalam tong sampah...aku paling kerap soh buang pampers adik die coz after die buang, die akan amek pampers baru adik die n bg kat aku...huhuhu

Tula rutin die sebelum umor 2thn...after 2 thn ni, ape plak kecerdikannye...

Sampai di sini dulu je ye...nnti smbg lg...

0 comments: